Rekenen

In de groepen 1 en 2 spreken we bij rekenen over spelen met hoeveelheden en begrippen in de ruimte. Dit komt aan de orde in de thema’s, tijdens kringactiviteiten, in de bewegingslessen en tijdens het vrije spel. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen en werkvormen. 

In groep 3 wordt de overgang gemaakt naar methodisch rekenen waarbij we starten met leren vanuit speelse activiteiten. We gebruiken daarvoor de methode ‘SemSom' in combinatie met activiteiten en spellen uit “Met Sprongen Vooruit”. Deze methode zorgt ervoor, dat zoveel mogelijk facetten van het rekenen aan de orde komen en er steeds een beroep wordt gedaan op inzicht en het toepassen van oplossingen.  

Vanaf groep 4 wordt de methode ‘Wereld in Getallen’ gebruikt. De verwerking van de lessen vindt plaats in een werkboek en bij herhaling van lesstof kan ook gekozen digitale leermiddelen. Hiervoor maken wij gebruik van de software van Wereld in Getallen 5. Deze software is digitaal en adaptief en geeft hierdoor leerkrachten de mogelijkheid tot digitale monitoring, waardoor vervolgens de lesstof op maat aangeboden kan worden 

De rekenlessen zijn gericht op het aanleren van strategieën in zoveel mogelijk concrete situaties of een nabootsing hiervan middels de vertaalcirkel van Ceciel Borghouts. Daarnaast is een belangrijke rol weggelegd voor automatisering, rekenspel en wordt een beroep gedaan op inzicht en het toepassen van oplossingen.