Leerlingvolgsysteem
leder kind is uniek en verdient begeleiding, ondersteuning en/of verrijking.’
Vanuit dit gedachtegoed maken wij op CBS De Hoeksteen gebruik van een leerlingvolgsysteem. Middels observatie en toetsing brengen wij de ontwikkeling van onze leerlingen in kaart en stemmen wij ons onderwijsaanbod hierop af. In de onderbouw wordt de ontwikkeling gevolgd door observatie aan de hand van de kleuterleerlijnen en Kleuteruniversiteit. Vanaf groep 3 worden DIA-toetsen afgenomen op het gebied van lezen (technisch en begrijpend), rekenen en spelling. In groep 8 maken de leerlingen in het voorjaar de doorstroomtoets van IEP. Deze toets geeft ondersteuning bij het bepalen van de juiste keuze richting voortgezet onderwijs.
Op CBS De Hoeksteen hechten wij daarnaast veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Middels de Kanjermethodiek besteden wij aandacht aan groepsvorming en de sociaal-emotionele ontwikkeling. In navolging hiervan monitoren wij tweemaal in het jaar het sociaal welbevinden van de leerlingen aan de hand van de KanVAS-vragenlijst passend bij onze Kanjermethode.
Rapport
Tweemaal per jaar krijgt de leerling het schoolrapport mee naar huis. In het rapport staat de ontwikkeling van het kind beschreven. Naar aanleiding van het rapport vindt een oudercontactmoment plaats, waarin de ontwikkeling van de leerling wordt besproken. In groep 1 t/m 4 wordt het rapport voorafgaand aan het gesprek met de leerling meegeven en tijdens het gesprek zal de leerkracht het rapport toelichten. Vanaf groep 5 wordt het rapport tijdens het gesprek overhandigd en presenteren de leerling en de leerkracht het rapport samen.